Wil je fitter worden, afvallen, beter slapen – kortom, gezonder leven? Dan zul je daar concessies voor moeten doen. Logisch. Maar veel mensen denken dat ze daar meteen echt heul veul voor moeten laten. En da’s dus ni waar. Tuurlijk, hoe meer interventies je pleegt, dus hoe meer dingen je doet of juist niet meer doet, hoe meer effect. Maar dat heeft ook een keerzijde. Want het risico op terugval wordt daarmee ook groter. De meeste mensen kunnen zichzelf nou eenmaal niet in 1 keer herprogrammeren. Maar doe je het met beleid, dus stap voor stap, dan bereik je op den duur veel meer resultaat.

Wat ook belangrijk is, is dat je zelf achter je verandering kunt staan. Dat je er motivatie voor kunt opbrengen, ook al is het dan misschien minimaal. Maar je doet het ergens voor. Als dat namelijk niet zo is, beïnvloedt dat het beoogde effect. Zo heeft het bijvoorbeeld weinig zin om een ander iets op te leggen ‘omdat dat nou eenmaal goed is voor hem of haar’. Mijn dochter van 17 volgt komend schooljaar een eigen programma, om zo snel mogelijk haar diploma op zak te hebben. Ze hoeft zich alleen te richten op examenvakken. “Maarrrrr… gym moet ook, want dat is goed voor jou!”, zegt school. In theorie heeft school natuurlijk helemaal gelijk. Alleen, voor haar is het zinloos en resulteert het zelfs in bijkomende stress. Ze heeft namelijk een gruwelijke hekel aan gym. Zonde van haar tijd dus, maar ja, leg school dat maar eens uit. ☹

Enfin, kleine stapjes dus. Niet opgelegd door anderen. En met motivatie! Dat kan lastig zijn, als je ingesleten patronen hebt. In hoeverre ben je bereid om over te stappen op alternatieven? Je dagelijkse boterhammen vervangen voor ‘gezonde shit’? Je eet je hele leven toch al brood? ’s Avonds minder lang tv kijken? Hoe moet je je avond dan doorkomen?

Je leven kabbelt wel door, ook als je niets aanpast. Maar da’s ook weer niet wat je wilde.

De enige manier om uit te vinden wat het effect is van een interventie, is door hem toe te passen. Door zelf te gaan onderzoeken wat het met je doet. Een avondje geen tv kijken, vroeg naar bed, en ’s morgens eens echt uitgerust wakker worden. En dat nog eens en nog eens, om letterlijk ‘aan den lijve’ te ondervinden wat slaapgebrek met je doet. En hoeveel beter je functioneert wanneer je wel structureel je uurtjes maakt ’s nachts.

Echt, je weet het pas als je het consequent doet.
Want misschien wist je het allang, dat te weinig slaap funest is voor je functioneren en je algehele gezondheid. Je wist het heus wel, maar deed je er niets mee. Aan kennis heb je niets als je het niet toepast. Je hebt dan ‘cognitief meesterschap’, maar dat verandert niets aan je leven. Dat is een valkuil waar veel mensen intrappen.

Wel weten. Maar niet doen.

Dus wil jij eindelijk stappen gaan zetten? Met motivatie en vooral niet opgelegd door anderen?
Dan nodig ik je uit voor mijn Leefstijl- en Voedingsanalyse. Daarmee gaan we samen kijken wat voor jou werkt en haalbaar is. Welke stapjes jij zou kunnen zetten om te komen tot een duurzame verandering.

 

Hier lees je meer over de Leefstijl- en Voedingsanalyse.

Leave a Reply